PROGRAMUL
DE FINANȚARE


Inițiat de Fundația Comunitară București și ING Bank România, sprijină dezvoltarea de proiecte care identifică și adresează probleme și oportunități de mediu din comunitățile bucureștene.

Valoarea totală a finanțărilor acordate până în prezent este de 1.611.531 lei
• Runda I: 300.997 lei (2021-2022) + 320.000 lei (2022-2023)
• Runda II: 605.267 lei + 105.267 lei (2022-2023)
• Runda III: 300.000 lei.
• Runda IV: 500.000 lei.
• Runda V: 1.500.000 lei.


PROGRAMUL
DE FINANȚARE

Inițiat de Fundația Comunitară București și ING Bank România, sprijină dezvoltarea de proiecte care identifică și adresează probleme și oportunități de mediu din comunitățile bucureștene.

Valoarea totală a finanțărilor acordate până în prezent este de 1.611.531 lei
• Runda I: 300.997 lei (2021-2022) + 320.000 lei (2022-2023)
• Runda II: 605.267 lei + 105.267 lei (2022-2023)
• Runda III: 300.000 lei.
• Runda IV: 500.000 lei.
• Runda V: 1.500.000 lei.




FINANȚĂRI FINANȚĂRI




3,631,511 LEI 3,631,511 LEI FINANȚARE





5 5 APELURI DE PROIECTE





16 16 PROIECTE FINANȚATE





7 7 COMPANII







CUM FUNCȚIONEAZĂ CUM FUNCȚIONEAZĂ


Fundația Comunitară București atrage fonduri private (de la companii care pun resursele la comun pentru a crește impactul în comunitate) și împreună co-finanțează inițiative de mediu sub formă de granturi acordate ONG-urile și grupurilor civice selectate prin apelurile periodice de proiecte (runde de finanțare).

În fiecare rundă de finanțare selectăm o serie de proiecte ce vor fi susținute cu resurse pe termen de 3-4 ani (în funcție de rezultatele proiectelor și de capacitatea Platformei de a atrage surse noi de finanțare).

Prin cele cinci runde ale programului de finanțare am susținut cu 3.631.511 lei implementarea a 16 proiecte de mediu din București și Ilfov în perioada 2021-2024.




   R VI    R V    R IV    R III    R II    R I

Prezenta rundă de finanțare are o valoare totală de 500.000 lei și își propune să finanțeze două-patru proiecte care abordează în timpul implementării probleme și oportunități legate de Reziliența climatică a bucureștenilor.



În urma mapării problemelor și soluțiilor de mediu din București care pot fi abordate de societatea civilă, și a unui proces de consultare și prioritizare cu principalii actori din domeniu, am decis următoarea arie de interes pentru prezentul apel de proiecte:


REZILIENȚĂ CLIMATICĂ

Runda de finanțare pune la dispoziție un buget total de 500.000 lei din care ne propunem să finanțăm între două și patru proiecte de reziliență climatică care abordează în timpul implementării una sau mai multe dintre ariile de finanțare de mai jos. Încurajăm proiectele care abordează în timpul implementării diverse soluții de reziliență climatică, inclusiv soluțiile bazate pe utilizarea tehnologiei.

ARII DE FINANȚARE:

Înțelegerea riscurilor și oportunităților: Face referire la acțiuni de Informare și educare, dar și la procese de colectare de date care să ofere informații cu privire la riscurile și oportunitățile asociate schimbărilor climatice. În această linie de finanțare sunt eligibile proiecte care vizează dezvoltarea de infrastructură și procese de măsurare a calității aerului și notificare a populației, infrastructură și procese de măsurare a calității apei în oraș, cercetare a efectelor temperaturilor extreme asupra oamenilor, comunităților și biodiversității locale, Informare, educare, advocacy pentru scalarea și/sau transferul intervențiilor propuse prin proiect etc;

Construirea rezilienței împotriva impacturilor viitoare: Face referire la acțiunile pe care le pot desfășura oamenii și comunitățile pentru a-și crește reziliența la efectele schimbărilor climatice. În această linie de finanțare sunt eligibile proiecte care vizează dezvoltarea de: infrastructură rezilientă pentru oameni și comunități;

 

Exemple de proiecte care NU sunt de interes pentru program (lista de mai jos este doar orientativă, nu este exhaustivă):
  • Intervențiile punctuale, care nu includ un plan de sustenabilitate și de continuare a activităților pe termen mediu;
  • Doar acțiuni de igienizare a unor zone afectate de inundații;
  • Campanii de advocacy pentru creșterea conștientizării despre schimbările climatice, neînsoțite de o etapă de implementare;
  • Ateliere sau evenimente punctuale neînsoțite de o etapă de implementare;
  • Proiecte care se limitează doar la informarea cetățenilor despre efectele schimbărilor climatice, fără a propune soluții practice pentru adaptare;
  • Amenajări temporare utilizabile pe durata unui singur sezon (ulterior fiind necesară reconstrucția sau înlocuirea amenajărilor);
  • Cercetări teoretice cu privire la reziliența climatică a cetățenilor sau orașului;

Exemple de activități ce pot fi finanțate ca parte a unui proiect mai complex (lista de mai jos este doar orientativă, nu este exhaustivă):
  • Implementarea de soluții pilot precum grădini de ploaie (rain garden), care permit absorbția apei în sol, și pavaje permeabile (pe suprafețe limitate ca experiment), pentru reducerea riscului de inundații și pentru a contribui la reîncărcarea apelor subterane;
  • Amenajarea de soluții verzi de tipul: păduri urbane, grădini verticale, pocket park-uri etc
  • Intervenții pilot pentru vopsirea suprafețelor betonate din cartiere, cu scopul de a reduce temperatura la nivelul solului și a diminua efectele insulei de căldură urbană;
  • Implementarea de intervenții pilot de umbrire (automată sau nu) a unor spații pietonale fără arbori (la temperaturi ridicate);
  • Plantări de arbori nativi de-a lungul străzilor ca intervenții de răcire a temperaturilor în zonele dense de beton;
  • Amenajare de spații de răcorire outdoor în oraș sau indoor în instituții publice (ca proiect pilot), unde cetățenii să aibă acces la apă potabilă gratuită, umbră, mobilier urban etc;
  • Sisteme de gestionare a apei, pentru colectarea și stocarea apei pluviale în zonele vulnerabile la inundații;
  • Infrastructură de măsurare a temperaturilor și a calității aerului/ apei în oraș, însoțite de sisteme de notificare;
  • Campanii educaționale și/sau de comunicare în rândul bucureștenilor cu privire la schimbările climatice și la măsurile pe care le pot lua individual pentru a contribui la reziliență, însoțite de o etapă pilot de implementare;

CARE ESTE VALOAREA FINANȚĂRILOR ACORDATE

Prezenta rundă de finanțare are o valoare totală de 500.000 lei și va finanța între două și patru proiecte.

Decizia cu privire la sumele acordate fiecărui proiect va fi luată pe baza necesității relevate de bugetele aplicanților și de activitățile propuse în proiect. 




Cine poate depune un proiect?

Proiectele pot fi depuse de organizații non-guvernamentale, neafiliate politic care vor desfășura activitățile propuse în București.

Nu sunt eligibili să aplice angajații Orange România, sau ai organizațiilor afiliate, și nici alți membri de gradul I și II ai familiilor acestora (copii, părinți, frați/surori, soț/soție ai angajaților Orange România). 



CRITERII DE ELIGIBILITATE

1. Formularul de înscriere proiect – formular online pus la dispoziție de către Finanțator

  • completat în limba română;
  • completat integral, la toate secțiunile sale și toate documentele solicitate în formular sunt completate și încărcate (acolo unde o secțiune nu se aplică se va face  mențiunea N/A).

2. Coordonatorul de proiect:

  • vârsta minimă 18 ani;
  • este stabilit cu domiciliul sau desfășoară cel puțin o activitate profesională în București;
  • nu aplică la această finanțare ca reprezentant al unei organizații politice sau societate cu  caracter comercial; 
  • nu a fost condamnat penal sau civil și nu se află sub anchetă judiciară în vederea determinării (ne)vinovăției.

3. Proiectul

  • este de interes general și nu realizează activități de natură politică sau comercială;
  • activitățile proiectului se încadrează în obiectivele generale și ariile de interes ale fondului;
  • nu realizează activități sau susține cauze care aduc atingere sau discriminează pe considerente de etnie, rasă, sex, orientare sexuală, religie, capacități fizice sau psihice  sau apartenența la una sau mai multe categorii sociale sau economice. 
  • costurile administrative nu depășesc 25% din valoarea totală a finanțării solicitate. Definim ca fiind costuri administrative: salarii echipă administrativă de proiect, cheltuieli pentru sediu/punct de  lucru - chirie și/sau plata utilităților;
  • toate activitățile propuse se vor desfășura în București.


Care este procesul de selecție a proiectelor câștigătoare?

Aplicațiile la acest Program vor trece prin următoarele etape de selecție:

  1. Înscrierea propunerii de proiect prin completarea unui formular – format predefinit online, pus la dispoziție de către Finanțator; 
  2. Preselecția proiectelor depuse în funcție de criteriile de eligibilitate, realizată de Fundația Comunitară București;
  3. Selecția proiectelor, pe baza criteriilor de evaluare de mai jos, realizată de către un juriu  format din persoane cu experiență în domenii legate de calitatea mediului, organizare comunitară, coordonare și implementare de proiecte și soluții, un reprezentant al Fundației Comunitare București, precum și un reprezentant al finanțatorului Orange România;
  4. Organizarea de interviuri finale de selecție cu aplicanții de pe o listă scurtă, dacă juriul  consideră necesar.

După aceste etape, selecția proiectelor este considerată finală și proiectele câștigătoare vor fi făcute publice. 


CRITERII DE EVALUARE:

Proiectele finanțate vor fi selectate în baza următoarelor criterii, care sunt punctate cu note de la 1 la 5: 

  • Relevanța proiectului pentru obiectivele rundei de finanțare
  • Coerență (obiectivele, activitățile, rezultatele, comunicarea lor și bugetul proiectului sunt  bine corelate); 
  • Metodologie (activitățile sunt descrise detaliat, modul de implementare este clar prezentat, proiectul conduce la realizarea obiectivelor descrise și a schimbărilor așteptate, relevanța soluției pentru rezolvarea problemei);
  • Eficiență (resursele financiare și umane sunt alocate rațional, bugetul este realist, detaliat  și permite atingerea rezultatelor propuse); 
  • Capacitate (echipa de proiect are capacitatea de a desfășura proiectul în toate etapele  sale: planificarea, implementarea, evaluarea proiectului, managementul bugetului); 
  • Participativitate (comunitatea locală/grupul țintă vizat este implicat(ă) activ în dezvoltarea, implementarea proiectului);
  • Schimbări vizibile planificate, inclusiv de mediu (proiectul vizează producerea de  schimbări concrete - vizibile/materiale sau nemateriale, dar demonstrabile și măsurabile  prin rezultatele concrete pe care le produc);
  • Colaborarea cu autoritățile publice (proiectul își propune acțiuni de advocacy pentru transferul și scalarea intervențiilor, cu posibilitatea de a implica comunități mai numeroase sau mai extinse geografic prin dialog cu administrația publică);
  • Soluții bazate și pe utilizarea de tehnologie (proiectul propune și intervenții care utilizează tehnologia pentru implementarea soluțiilor propuse)


Etapele depunerii unei propuneri de proiect

Pentru a putea înscrie o idee de proiect în competiție trebuie să: 

  1. Vă creați un cont de utilizator accesând http://www.bucuresti.grantmanager.ro; 
  2. Pentru a vă crea cont, în meniul Autentificare utilizatori, dați click pe butonul Creează un cont nou; 
  3. Completați formularul de înregistrare cu datele personale și apăsați butonul de la final Creează  un cont cont. Veți primi un email de bun-venit și un link valabil pentru o singură accesare, pe care  trebuie să intrați pentru a vă seta parola; 
  4. Pentru a intra în cont oricând după ce v-ați deconectat, completați câmpurile cu numele de  utilizator pe care vi l-ați ales și parola, în meniul din dreapta Autentificare utilizatori.

ÎNSCRIEREA PROIECTULUI PE PLATFORMĂ

Pentru a putea înscrie un proiect trebuie să vă fi creat înainte un cont de utilizator (vezi mai sus). 

Odată autentificat, veți vedea Programele de finanțare disponibile în pagina principală sau în meniul de sus  Fonduri. Selectați Platforma de mediu București - Runda IV și va apărea formularul de înscriere a proiectului pe care trebuie să-l completați. 

Când începeți să completați formularul și îl salvați, dacă ieșiți din cont sau vă deconectați din  platformă, veți regăsi formularul de proiect la care lucrați, după reconectare, accesând meniul  Start. Pentru a continua completarea aplicației, apăsați pe titlul programului la care vreți să aplicați  și vi se va deschide ultima variantă salvată a formularului pe care ați început să-l completați. 

Pentru a trimite formularul completat pentru evaluare (ATENȚIE! până cel târziu 16 decembrie 2024, ora 18:00) apăsați pe butonul “Trimite”. Odată trimis în evaluare, formularul nu mai poate fi modificat; acesta poate fi doar vizualizat.

Pentru ușurință, vă recomandăm să lucrați aplicația în varianta draft a platformei (bucuresti.grantmanager.ro), înainte de a trimite varianta finală a proiectului.


Completarea aplicației de proiect pe platformă – formular predefinit online:

  • Formularul se poate completa doar după logare. 
  • Formularul se completează integral în limba română. El poate fi completat în mai multe etape. Este important să salvați informațiile completate de fiecare dată înainte de a ieși din cont, dar și în mod periodic, dacă păstrați aplicația deschisă mai mult timp.
  • Nu depășiți numărul de caractere menționat la fiecare secțiune. 
  • La evaluare vom lua în considerare doar formularele depuse până la data de 16 decembrie 2024, ora 18:00.

Materialele auxiliare disponibile pentru completarea proiectului.

Înainte de a începe să scrieți proiectul, asigurați-vă că ați descărcat și parcurs documentele din  arhiva “Materiale auxiliare”.

În arhiva “Materiale auxiliare” veți găsi următoarele documente:
  • acest ghid al aplicantului în format pdf; 
  • formularul de aplicație în format word; 
  • formularul de obiective, activități, rezultate și evaluare în format Excel; 
  • modelul de buget în format excel – acest tabel trebuie completat cu detaliile financiare ale  proiectului și trebuie încărcat la secțiunea aferentă din cadrul formularului online, înainte  de a trimite proiectul în evaluare; 
  • instrucțiuni de folosire a platformei de înregistrare a aplicațiilor în format pdf;


Selecția proiectelor este realizată de către un juriu format din persoane cu experiență în domenii legate de calitatea mediului, biodiversitate, organizare comunitară, coordonare și implementare de proiecte și soluții, un reprezentant al Fundației Comunitare București, precum și un reprezentant al finanțatorului Orange România.

Componența integrală a juriului va fi anunțată pe website-ul Platformei de mediu pentru București înainte de 16 decembrie 2024.


Politica de evitare a conflictului de interese

Membrii juriului nu pot aplica în competiție, direct sau indirect. În măsura în care un membru al  juriului este direct interesat de unul dintre proiecte, se va abține de la punctare și dezbateri în  ceea ce privește proiectul respectiv. 


*Decizia juriului de a nu acorda finanțare unor idei de proiect este definitivă și nu poate fi contestată de aplicanți.


Calendarul programului de finanțare este următorul:

  • Lansare apel de proiecte: 22 octombrie 2024

În perioada apelului de propuneri de proiecte două sesiuni de discuții cu potențialii aplicanți pentru a clarifica orice întrebări legate de aplicație. Sesiunile vor avea loc online, cu programare prealabilă pe email (ana.mircioaga@fundatiacomunitarabucuresti.ro), pe datele de: 5 noiembrie, ora 16:00, respectiv 19 noiembrie 2024, ora 16:00. 


  • Închiderea perioadei de înscriere a propunerilor de proiect: 16 decembrie 2024, ora 18:00 
  • Selecția proiectelor câștigătoare: 16 decembrie 2024 - 31 ianuarie 2025 
  • Anunțarea proiectelor câștigătoare: 31 ianuarie - 6 februarie  2025
  • Contractare proiecte câștigătoare: 7-20 februarie 2025
  • Implementarea proiectelor: februarie 2025 - ianuarie 2026 
  • Raportare finală: până la 28 februarie 2026

*Organizatorii pot decide oricând modificarea calendarului, prin înștiințare scrisă, în prealabil, publicată pe website-ul www.platformademediu.ro.

Lista proiectelor finanțate va fi publicată după data de 15 februarie 2025.


ORANGE ROMÂNIA

Orange România face parte din Grupul Orange, unul dintre cei mai mari operatori de telecomunicații la nivel mondial, care conectează sute de milioane de clienți din întreaga lume. Cu peste 11 milioane de clienți locali și o cifră de afaceri anuală ce depășește 1,5 miliarde de euro, Orange conectează 1 din 2 români și oferă o gamă largă de soluții de comunicare pentru clienții rezidențiali și companii: servicii de voce, internet fix și mobil, TV, smart home, dar și soluții complexe IT&C prin Orange Business.

Orange România este operatorul numărul 1 în ceea ce privește performanța rețelei. Compania deține și nouă certificări consecutive Top Employer, ce confirmă faptul că Orange, pe lângă produsele și serviciile remarcabile pe care le oferă clienților, acordă o atenție deosebită angajaților și mediului de lucru.





Fundația Comunitară București

Hub V7, Strada D.I. Mendeleev, nr. 5, etaj 1, sector 1, București 


Pentru întrebări legate de program și procesul de aplicație, o puteți contacta pe Ana Mircioagă la: email: ana.mircioaga@fundatiacomunitarabucuresti.ro, telefon: 0730179997.



APLICĂ ACUM



NOUTĂȚI


NOUTĂȚI


   

Contact media | Mihaela Gălie, Coordonator comunicare FCB




ALĂTURĂ-TE INIȚIATIVEI NOASTRE
ALĂTURĂ-TE INIȚIATIVEI NOASTRE